Einde schooljaar: sluit je registraties af |
Het einde van het schooljaar nadert en dat betekent dat we KIJK! registratie gaan overzetten naar het nieuwe (school)jaar. Op vrijdag 29 juli om 17.00 uur en maandag 1 augustus om 10.00 uur is het zover. Dit vraagt om een specifieke actie van leraren die registreren voor:
- kinderen van 4-7 jaar (binnen de module groep 1-2 of de module 0-7 jaar)
- kinderen in groep 3-4 (KIJK! 3-4)
Registreer jij voor één van deze groepen? Vergeet dan niet jouw registraties uiterlijk op vrijdag 29 juli vóór 17.00 uur af te sluiten! Op maandag 1 augustus om 10.00 uur is KIJK! registratie voor het nieuwe (school)jaar geactiveerd. Bij het inrichten van het nieuwe schooljaar adviseren we het overzetten van de groepen te doen via de (Esis of ParnasSys) koppeling of met een edex bestand. Wanneer je gebruik maakt van de automatische koppeling tussen KIJK! en ParnasSys of Esis hoef je alleen de kinderen die naar groep 3 of 5 gaan te archiveren. |
|
|
Themaplan of groepsplan: kinderen waarvoor specifiek aanbod nodig is |
Bij het samenstellen van een themaplan of groepsplan (in de module Beredeneerd Aanbod) selecteer je – op basis van je registratie - eerst de doelen waaraan je met de hele groep gaat werken. Maar hoe ga je te werk als er kinderen in jouw groep zitten waarvoor specifiek aanbod nodig is? |
|
|
|
KIJK! Beredeneerd aanbod gratis proberen |
Een vraag die we vaak horen: "We werken met KIJK!, maar wat kunnen we nog meer met de registratie? Is er een manier om na de registratie handig een koppeling te maken met de doelen waaraan we moeten werken?" Het antwoord: Ja, zéker! De aanvullende module KIJK! Beredeneerd Aanbod geeft je de mogelijkheid om op basis van de registratie een groeps- of themaplan te maken waarin de doelen opgenomen worden die aansluiten bij de registratie van de kinderen. De module laat je zien wat de doelen zijn die, op basis van de geregistreerde ontwikkeling, aangeboden moeten worden in de groep. Om deze module te kunnen gebruiken moet er een afgesloten registratie zijn. De module 2 maanden gratis proberen? Lees online hoe je zelf de module via je KIJK! account kunt activeren. |
|
|
IB-er of pedagogisch coach: wat kun jij met KIJK!? |
Ben jij intern begeleider of pedagogisch coach, dan haal je uit KIJK! alle informatie die je nodig hebt om te weten hoe een kind zich ontwikkelt of hoe een groep zich ontwikkelt. Is het nodig om ‘dieper’ te kijken naar een kind? Dan biedt KIJK! daarvoor verschillende aanvullende mogelijkheden: detaillijst basiskenmerken, risicofactoren, taakgerichtheid, zelfstandigheid, ontwikkelingsvoorsprong, signalen die mogelijk duiden op dyslexie, NT2. Daarbij is de module KIJK! Monitor voor de intern begeleider of de pedagogisch coach een kwaliteitszorginstrument dat ingezet wordt om de effecten van het aanbod te monitoren op groeps- en school/locatie. |
|
|
|
|
|
Rekenontwikkeling, meer dan cijfers, getallen en tellen.. |
Als we het over rekenen hebben en de rekenontwikkeling, dan praten we al snel over cijfers, getallen, tellen, begrippen als veel, meer, minder. De ontwikkeling van gecijferdheid en logisch denken is wellicht ook makkelijker te herkennen als rekenen en rekenontwikkeling. We merken dat de voorwaardelijke ontwikkeling als lichaamsoriëntatie en oriëntatie op ruimte en tijd daarin een minder belangrijke plek krijgen en vaak ook minder aandacht. Wij doen een pleidooi om ook deze ontwikkeling rijkelijk te stimuleren! |
|
|
|
KIJK! in de BSO digitaal |
Het boek KIJK! voor de BSO en de werkwijze bestaat al lang en nu is er ook een digitaal systeem: KIJK! in de BSO. Al veel aanbieders van BSO hebben de afgelopen maanden gebruik gemaakt van het systeem. Op basis van hun feedback hebben we aanvullende ontwikkelingen doorgevoerd, gericht op gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden. Gratis proefperiode Wil je zien wat KIJK! in de BSO voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag de demo aan en maak gebruik van de gratis proefperiode van 2 maanden! Je krijgt op tijd een melding waarin je aan kunt geven of je de demo om wilt zetten naar een definitief abonnement of dat je wilt stoppen. Meer informatie of de proefperiode aanvragen? |
|
|
|
|
|
Erkenning KIJK!: waar staan we nu |
In KIJK! Weetjes #11 kon je al lezen over de ‘goedkeuring’ van KIJK! en de status hiervan. We zijn nu een jaar verder en nog altijd is er geen definitief waarderingskader dat gebruikt kan worden om observatiesystemen te beoordelen. KIJK! kan dus nog altijd niet worden beoordeeld. We kunnen dus niet verder om het predicaat ‘erkend systeem’ voor KIJK! te verwerven. Wij houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en vervolgen onze acties voor de erkenning van KIJK! zodra die mogelijkheid er (weer) is. Verschillende sites besteden hier aandacht aan. Meer lezen? Lees de berichten hierover van SLO, WSK kleuteronderwijs en/of LBBO. |
|
|
KIJK! ontwikkelt verder |
Afgelopen kwartaal hebben we weer een aantal aanpassingen doorgevoerd in de KIJK! App, in KIJK! Registratie en in KIJK! Beredeneerd Aanbod. Weten welke aanpassingen dit zijn? (Je vindt ze natuurlijk ook in de rubriek ‘Meldingen’ op de startpagina van jouw account.) |
|
|
|