doe mee aan onderzoek en ontvang een prentenboek, ontdek de voordelen van de Bitcare-koppeling en krijg tips voor een soepele start van het schooljaar.
In deze KIJK! Weetjes vragen we jouw hulp en vind je weer praktische tips, inspiratie en updates die jou als professional direct verder helpen. Een KIJK! Weetjes die maakt dat jij
ook dit schooljaar weer goed aan de slag kunt gaan met KIJK! |
|
|
|
|
|
Een prentenboek in ruil voor hulp?
|
Werk jij samen met een duo-collega in één groep en kennen jullie de kinderen en hun ontwikkeling goed? Dan zijn jullie precies wie we zoeken! We doen een kleinschalig onderzoek en hebben duo’s nodig die werken met het observatie-instrument KIJK!. Voor jouw hulp mag je een prentenboek uitzoeken uit onze shop. |
|
|
|
|
Een soepele start in het nieuwe schooljaar: belangrijk! |
Inmiddels is het nieuwe schooljaar weer in volle gang en voor KIJK! betekent dit dat het systeem ook is overgezet naar het nieuwe schooljaar (altijd op 1 augustus). Voor de beheerders is dit een moment om het systeem verder ‘klaar’ te maken. We zetten de acties voor je op een rijtje: |
| |
|
|
|
- Voor een soepele overgang adviseren we om gebruik te maken van een koppeling met je administratiesysteem. Je kunt een koppeling activeren met eén van deze administratiesystemen:
- ParnasSys
- Esis
- FlexKids
- KidsVision
- KOVnet
- Bitcare
- AFAS (personeel).
Voor de kinderopvang: het is mogelijk een koppeling met AFAS te activeren in combinatie met één van de administratiesystemen.
Zie ook de vorige KIJK! Weetjes (#23) waarin een overzicht is opgenomen van alle systemen waarmee je een koppeling kunt activeren en welke gegevens daarmee worden overgenomen.
- Zorg dat je de juiste instellingen maakt om met het themaplan te kunnen werken. Dit doe je onder de tab 'rapportage
- Controleer als beheerder of er dubbele kinderen in je systeem staan. Dat kun je doen in ‘kindbeheer’. Zie jij kinderen twee keer in het systeem, dan moet je dit herstellen!
- Controleer of er nog kinderen in een vorig schooljaar zitten. Is dat het geval, archiveer deze kinderen! Op basis van leeftijd wordt dáár automatisch een datum bepaald waarop deze gegevens (wettelijk) verwijderd worden. Kinderen archiveren doe je via Beheer -> Kind archief -> Bulk archiveren en daarbij het vorig schooljaar selecteren. Op deze manier voldoe je aan de AVG Wetgeving (bewaren data) en aan de wet op het Primair Onderwijs (scholen).
- Controleer of er gebruikers in het systeem staan die geen toegang meer mogen hebben. De koppeling met AFAS (HRM software) zorgt ervoor dat medewerkers die uit dienst zijn automatisch verwijderd worden uit KIJK!.
- Bij het accepteren van een kind dat is aangeboden via ‘verhuizing’ goed controleren of naam/geslacht/geboortedatum juist zijn. Is dit niet het geval, weiger het kind dan met het verzoek de gegevens eerst te corrigeren.
|
|
|
|
|
|
Misvatting over de mijlpalen van KIJK! |
|
|
|
|
In KIJK! wordt de ontwikkeling van kinderen beschreven in stappen van een half jaar. Soms denken gebruikers dat wat in een mijlpaal staat pas geldt aan het einde van die periode. Dat klopt niet.
Een mijlpaal laat juist zien hoe de ontwikkeling in die periode verloopt. Dat betekent dat je de dingen die beschreven staan al vanaf het begin van de leeftijdsfase kunt zien, en niet pas aan het einde.
|
|
|
|
|
In de mijlpaal van 1;6 tot 2;0 jaar staat: Eerste woorden als “papa” en “mama”. Spreekt in één-woord-zinnen. Verwisselt nog allerlei klanken. Uitspraak nog zeer onvolledig. Kan concrete voorwerpen benoemen. |
|
|
|
|
Dit betekent dat kinderen in deze periode steeds meer echte woorden gaan gebruiken. Waar ze eerst nog “papapapa” brabbelden, hoor je nu een duidelijk “papa” of “mama”. Dat kan al bij 1;6 jaar en voor sommige kinderen nog iets eerder. Als een kind zegt ‘papa’ kan het een zin zijn die betekent dat papa moet komen of papa even moet helpen. Of het kind zegt ‘bal’ en bedoelt dat het de bal wil hebben. Dat zijn één-woord-zinnen waarmee het kind dus al een hele boodschap vertelt. |
In de mijlpaal van 2;0 – 2;6 jaar staat: Articulatie is nog onvolledig. Spreekt in tweewoordzinnen (“Mama fles") en kan daarmee duidelijk maken wat het bedoelt. Spreekt over zichzelf met eigen naam. Herkent voorwerpen aan hun naam. |
Kinderen combineren nu steeds vaker twee woorden, zoals “papa bal”. Hun woordenschat groeit snel, maar sommige klanken blijven lastig. Faye (2;2 jaar) noemt haar broertje “Roden” (Rowen) en als ze het over haar broertje heeft zegt ze “boejtje". De klanken ‘w’ en 'r’ zijn in sommige woorden nog lastig uit te spreken voor haar. Voor de taalontwikkeling is het heel belangrijk dat kinderen veel taal horen. Het ene kind krijgt thuis meer taal mee dan het andere, en daardoor kunnen de verschillen groot zijn. |
|
|
|
|
In KIJK! 0-4 jarigen (Pagina 81-85. 8e druk, 2024) vind je meer informatie over hoe de taal zich ontwikkelt én vind je overzichten met vaardigheden bij
- gesprekken voeren met peuters
- werken aan woordenschat
- interactief voorlezen.
In KIJK! voor groep 1-2 vind je informatie over de taalontwikkeling vanaf pagina vanaf pagina 91(12e druk, 2022). |
|
|
|
| |
| |
|
|
Koppeling met Bitcare is actief!
|
|
|
|
|
Er is wéér een koppeling gereed. Ook voor wie werkt met het administratieprogramma van Bitcare kan nu een koppeling activeren waarmee je minder administratielast hebt! Je vindt onder de werkmaterialen in KIJK! een beknopte handleiding die uitleg geeft hoe je dit kunt doen. Met een koppeling hoef je geen namen van kinderen meer in te voeren in KIJK!, geen geboortedata en hoef je kinderen niet meer te koppelen aan de groep. Het betekent: minder administratielast, minder fouten in KIJK!
Ga naar Beheer>Instellingen>Externe Koppeling en selecteer Bitcare. |
| |
|
|
|
|
Nieuwe ontwikkelingen in KIJK! Registratie |
|
|
|
|
Op dit moment werken we nog altijd aan het realiseren van een geheel nieuwe KIJK! Registratie. Dat betekent een nieuwe look & feel waarbij het werken met KIJK! nog meer past bij hoe jij ermee werkt. Ondertussen pakken we de meest belangrijke ontwikkelingen op. In het afgelopen kwartaal waren dat:
- Bij het maken van een groepsoverzicht kun je nu ook selecteren welke kinderen je daarin wilt ‘meenemen’ en welke niet. Het is dus niet meer vanzelfsprekend een hele groep.
- We hebben aanpassingen gedaan om ook in het nieuwe schooljaar goed met het themaplan te kunnen werken. Daarvoor zit ook een document bij de werkmaterialen met extra uitleg.
Na het live gaan van deze geheel nieuwe KIJK! gaan we weer volop kijken naar alle ontwikkelverzoeken die eerder zijn binnengekomen. We houden jullie uiteraard op de hoogte! |
|
|
|
|
|
Bazalt Groep Academie: KIJK! en het jonge kind |
In onze academie bieden we informatiebijeenkomsten en KIJK! trainingen. |
|
|
|
| |
|
Beheer in KIJK!
Heb jij die heel belangrijke beheerdersfunctie? Dan is de bijeenkomst op 2 oktober echt iets voor jou: Gratis bijeenkomst KIJK! Beheer. Je leert welke belangrijke instellingsmogelijkheden er zijn die het werken met KIJK! nóg prettiger kunnen maken. |
|
KIJK! training
Natuurlijk wil jij goed met KIJK! leren werken! Iedere professional wil toch meer weten over hoe de ontwikkeling verloopt van de jonge kinderen die je in jouw groep hebt. Hoe je dat observeert én registreert. Juist hiermee krijg je een heel goede kijk op het kind en voer jij als een echt prof gesprekken met ouder en verzorgers. De training bieden we online
(21 januari: eerste dag van de KIJK! Training 0-7 jarigen) en voor wie het fijner vindt om live met de trainer en de deelnemers in gesprek te gaan bieden we dezelfde training ook ‘live’ (2 februari: eerste dag van de KIJK! Training 0-7 jarigen) in Den Haag. |
|
|
|
|
|
Natuurlijk, buiten rekenen!
|
Dit boek laat zien hoe je rekenkundige concepten spelenderwijs tot leven brengt in de buitenlucht. Zo wordt rekenen iets natuurlijks en betekenisvols. Perfect voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers die rekenen willen verbinden met echte ervaringen en plezier in leren. |
|
De serie Kleine GROTE Gesprekken is geschreven om ouders, verzorgers en opvoeders te helpen bij het voeren van open en leeftijdsadequate gesprekken met jonge kinderen over belangrijke en soms ook ‘moeilijke’ onderwerpen. |
|
|
|
|
De Leeruitdaging voor jonge kinderen
|
Dit boek laat zien hoe je jonge kinderen kunt leren om te leren. ‘Wankelen’ (ofwel: het even niet weten, een cognitief conflict ervaren) is daarbij een essentieel onderdeel. Je kunt kinderen diep laten leren als je ze door een Leeruitdaging begeleidt. |
|
Kleine GROTE gesprekken (losse boeken)
|
De boeken uit de reeks Kleine GROTE gesprekken zijn ook los verkrijgbaar. Ideaal als je juist een specifiek thema wilt uitlichten en daar met je groep of kind over in gesprek wilt gaan. Zo kies je precies de onderwerpen die voor jou het meest relevant zijn. |
|
|
|
|
|
Leer meer, fris op of groei verder
|
|
|
|
|
Wil jij graag nóg beter leren werken met KIJK! of je kennis juist opfrissen? Of meer leren over het inrichten van een rijke speel-leeromgeving? Deze trainingen passen misschien bij jou.
|
|
|
|
|
Gratis bijeenkomst KIJK! Beheer
Online via Microsoft Teams
Aanmelden > |
|
|
|
|
Gratis informatiebijeenkomst KIJK!
Online via Microsoft Teams
Aanmelden > |
|
|
|
|
KIJK! de Basis 0-4/0-7/1-2 (online)
Online via Microsoft Teams
Aanmelden > |
|
|
|
|
|
Meer weten over scholingsmogelijkheden? |
Dit is een mailing van de Bazalt Groep Educatieve Uitgeverij. Wil je nog meer weten over onze scholingsmogelijkheden (training, advies en coaching), meld je dan aan voor de scholingsmailing.
|
|
|
|
|
|
Bezoekadressen
Den Haag Burgemeester Patijnlaan 19 2585 BE Den Haag
Goes Stationsplein 21 4461 HP Goes
|
|
|
|
|
|
|